Ahad, 4 Januari 2009

Jalan-jalan : Pegi Pasar Minggu..



Salamm semuaa...,

Hari ni hari minggu. Macam biasa, memang menjadi rutin setiap hari Ahad pagi-pagi lagi aku dah keluar rumah dengan family nak ke Pasar Minggu beli barang-barang keperluan dapur untuk stok seminggu. So, dalam pukul 7.50 pagi, aku pun bertolak. Taklah jauh sangat pun Pasar Minggu ni dengan rumah aku. Dalam 5 km jeee.. lokasinya lak terletak kat Pekan Kuala Klawang, bersebelahan dengan Muzium Adat. Haaa.. bagi korang kat luar sana yang belum pernah jejakkan kaki ke Muzium Adat, korang boleh la gi sebab Muzium Adat ni dibuka setiap hari termasuk la hari Ahad. Masuk percuma takyah bayar pun. Ewahh.. promosi la pulak aku ni. Hehehe...


Macam-macam barang yang dijual. Dari yang basah sampaila yang kering. Tapi berpada-pada la berbelanja. Nanti poket korang pulak yang 'kering'.. Huhuhu...

Sampai kat Pasar Minggu lebih kurang dekat pukul 8.00. Ermm.. gini la pemandangannya setiap minggu. Pagi-pagi lagi orang dah ramai dah. Macam aku pun memang suka gi pagi sebab dapat buat lebih banyak pilihan dan barang-barang dapur terutama barangan basah macam ikan, udang, ayam semua tu masih kira ‘fresh’ lagi.. Bukanla fresh camne pun maksud aku fresh keluar dari lori laa.. Ehehe.. Lagipun kalau pegi pagi-pagi ni mudah sikit nak membeli (senang nak buat tawar menawar sebenarnya sebab walaupun orang ramai, tapi tak seramai yang datang dekat-dekat nak tengahari) dan balik pun dapat awal.

Seronok sebenarnya gi Pasar Minggu ni. Macam-macam ragam pengunjung dan peniaga dapat kita tengok. Kalau peniaga tu, ada yang terpekik-pekik nak tarik pelanggan pun ada. Pengunjung macam aku ni pulak, macam biasalah bila membeli asyik nak menawar jee.. :) . Orang lak jangan cakaplah punya ramai.. Kalau kita tengok, harga barang pun agak murah sikit (sikit jee..) berbanding pasar biasa. Bagi yang suka beli barang untuk stok seminggu macam family aku ni memang sesuai la berbelanja kat tempat macam ni.


Korang tengok! Sapa kata pompuan je rajin pegi pasar? Orang lelaki pun rajin tau. Contohnya, macam aku dan orang-orang lelaki yang dalam gambar kat atas tu. Silap-silap lagi terer dari orang pompuan dalam bab membeli barang dapur ni. Hehe.. Any comment dari orang pompuan?

Dalam pukul 9.00 kitorang dah selesai beli barang dah. Hehehe.. cepatkan! Biasalah kalau dengan aku memang aku tak reti nak merayau lebih-lebih ni. Beli apa yang nak dibeli dan dah dapat, terus cabut! Mak dan Nenek aku pun paham dengan perangai aku ni. Boleh tahan gak berbelanja kali ni. Kopak gak la RM100 nak beli barang-barang dapur je macam ikan, ayam, sayuran dan barang-barang kering yang lain macam ikan bilis, bawang dan lain-lain tu. Erm, bila dah time camni, sarapan pun main beli je.. Nasik Lemak + ayam goreng + kuih-muih sikit. Huhu.. aku nak balik cepat. Lapar tak sarapan lagi. Okla.. jumpa lagi di next post ye...


- (Rintihan Rasa, 04hb. Januari 2009, 9.45 a.m) -

0 komen: